کاربر میهمان خوش آمديد  |  ورود به پنل کاربري  | 
        امروز : 06 بهمن 1399
 

برای حفظ سلامتی خود 1 - در خانه بمانید - دست های خود را مرتب بشویید (حداقل 20 ثانیه با صابون)- 2 - هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید. 3 - اشیاء و سطوحی که اغلب لمس می کنید(موبایل، موس و....) را تمیز و ضد عفونی کنید. 4 - عادت کنید تا به چشم ،بینی و دهان دست نزنید 5 - از تماس نزدیک با افرادی که مریض هستند خودداری کنید.6 - در صورت داشتن تب،سرفه و تنگی نفس به پزشک مراجعه کنید

سال جهش تولید

برگزیده مطالب علمی

زمین در مقایسه با اقمار منظومه شمسی یک بیابان است 
 
افراد دو زبانه بهتر می‌توانند در درس خواندن تمرکز کنند! 

 

گرمترین سیاره زهره می باشد این سیاره درجه حرارت ثابتی دارد که 462 می باشد 

 

نفرات برتر آزمون جامع پایه هفتم
نام نام خانوادگی رتبه
مجتبی امیرسرداری 1
امیرمحمد امینی آبچوئیه 1
امیرعلی جعفری 1
محمدجواد رضائی سراجی 1
سیدامیرمهدی سلیمانی 1
كسری طباطبائی رنجبر 1
پارسا علی قارداشی 1
پوریا گلبابائی 1
مبین خزائی 1
احسان عظیمی 1
امیرسام ناظری تیله نوئی 1
علی بایرام زاده وایقان 1
بنیامین تركاشوندی 1
بردیا شیرزاد 1
عرفان عزیزی 1
متین منصوری 1
امیرعلی اله وردیان 2
ارشیا باقرزاده 2
محمدجواد كوهی 2
پارسا یوسف خان 2
امین افشاری 2
كیارش امیران 2
ابوالفضل گواهی دوست 2
امیرعرشیا محمد 2
بردیا مؤید 2
علی برزنونی 2
ولی الله پورهاشم سرحمامی 2
امیرمحمد جهانشاه 2
محمدمهدی شجاعیان 2
امیرمحمد محمودی علی آبادی 2
امیرحسین اسماعیلی 2
محمدحسین اسمعیلی 2
پدرام ایلبیك بهرام آبادی 2
سیدامیرعرفان پورامجد 2
مبین نورمحمدی 2
امیرمحمد یحیائی 2
مانی امینی 2
علی رضا جعفری 2
ایلیا حیدری 3
مازیار صمدزاده طرقی 3
شایان فرخ پیام 3
امیرمحمد بهرآبادی 3
بردیا كاظمی 3
علی محمدطاهری 3
پارسا استرآبادی 3
پویا استرآبادی 3
مهدی افشاری 3
علی تبریزیان 3
آبتین سلامت 3
بردیا امیری 3
محمدطاها سمیعی 3
پرهام صفرخانی 3
فرنود قیصری 3
ماهان ملكی 3
امیررضا عبدی 3
امیرمحمد نوروزی 3
پویان همتی شرفه 3
مهیار برجكی 3
سام جهانشاهی 4
متین كردچكنی 4
ابوالفضل منتظری 4
امیرعلی لحمی 4
محمدمهدی نعیمی جاوید 4
هیراد احدی 4
آریان اسدی 4
محمدصدرا اصغری 4
رضا بنویدی 4
سیدرضا موسوی 4
آرش نیكو 4
تیوان امامی كندوانی 4
سامان حلاجی 4
امیرعباس عالی 4
محمدامین اشتری 4
محمدمانی جوانی 4
رادوین دال كار 5
سیدمهدی سیدسجادی 5
سینا جعفرزاده 5
میلاد فولادوندی 5
امیررضا آفتابی خادر 5
پارسا رضائی گلندوز 5
امیرعلی جعفرپوركری بزرگ 5
امیرحسین بیابانی الكران 5
عرفان باغجری 6
امیرحسین خدادادی 6
محمدمرصاد رخیان 6
مانی سعیدی 6
سروش كرمی 6
امیرحسین گرانمایه زارع 6
امیرعلی مستحسن 6
محمدصالح واحدپرست 6
بردیا جعفری 6
كوروش ابوالقاسمی 6
امیرعباس ابوطالبی نائینی 6
محراب صائمی 6
علیرضا محمدحسینی 6
عطا نوابی 6
امیرعلی سروش علی آبادی 6
طاها طهماسبی حمید 6
محمدحسین فرخاری 6
رادین قاسمی 6
علی مؤمن 6
هومن جاریانی 7
محمدسینا یاری 7
امیرعلی ابراهیمی ورگورانی 7
ابوالفضل ناصری 7
آرمان ابوذری 7
احمدرضا عرب ورامین 7
علی محمدی چری 7
ماهان عشقی كلنادان 7
محمدباقر عربیان 8
علی سان محمدی 8
علیرضا اسمعیلی بمبیزی 8
علیرضا ذاكری 8
امیرسام فلاح جانبازی 8
محمدمیثم تاروردیلو 8
ارشیا گودرزی 8
محمدامین ابراهیمی 8
محمدجلال براتی 8
كسری رزوان 8
طاها زعفرانی 8
ایلیا فراهانی 8
امیرمحسن معروفی 8
شایان منصوری رودبنه 8
مهدی راحمی 9
محمدامین رحیمی 9
محمدرضا رحیمی 9
علی احمدی 9
امیررضا علی بخشی 9
امیرعباس كیانی 9
سینا خادمی 9
آرین عایل 9
علی نجفی 9
محمدصادق مكاریان خراسانی 9
امیرمحمد زحمت كش 10
سینا قریب 10
آرش آریانژاد 10
ایلیا شفیقی 10
امیرمهدی شم آبادی 10
ایلیا منصوری راوندی 10
احسان ابراهیمی سیدلری 11
عرشیا آذرنیا 11
امین رضا هاشمی برزآبادی 11
آرش فراهانی 12
امیرمهدی كرد 12
امیرحسین سوری 13
ایلیا سعید 13
امیرعلی ملكی 13
علی طربی 14
امیرارسلان حاجی فرجی عراقی 14
كسری فراهانی 14
محمدامین محمدیان 14
سیدكسری موسوی 14
رهام خسرویان عرب 14
دانیال یاسری 15
نفرات برتر آزمون جامع پایه هشتم
نام و نام خانوادگی رتبه
سروش ادریسی 1
حسام الدین بدری 1
علی رستگار 1
احسان فروتنی 1
امیرحسین قیاسی 1
سیددانیال میری قلعه سری 1
محمدامین نوروز 1
محمدصالح اصغری 1
سبحان انعامی عراقی 2
ماهان آرمان مجد 2
پارسا تركاشوندمرادآبادی 2
متین رضاخانی 2
امیدرضا رمضانی مقدم 2
حسین سلیمی 2
ایلیا قاسمی 2
ماكان مرزبان 2
امیرعلی نصراللهی 2
امیریوسف جوکار 3
پیمان حاجی طرخانی 3
كیارش داودآبادی فراهانی 3
محمددانیال دباغچی 3
سیدسهیل ذبیحی 3
پارسا سوری 3
امیرمحمد صوفی 3
ایلیا ضیغمی 3
سبحان قهرمانی زهرائی 3
علیرضا لازمی 3
سیدعرفان مرتضوی نصیری 3
آرمان مفیدی ذاتی 3
امیرمحمد مقصودی 3
حسام خشه چی 4
شادمهر شفیعی 4
محمدصالح عباس زاده زشكی 4
آروین لاله 4
سیدامیرحسین مدنی زاده 4
یاشار مرادی عربلوی بیشه 4
ماهان مقدسی 4
امیرمحمد ناظمی 4
محمدابراهیم اصغری نژادكارگر 4
میلاد میرزائی 4
صابر ناصرپوربروجنی 4
علیرضا اسماعیلی جندابه 5
مصطفی اكبری 5
امیرپارسا انصاریان شهری 5
حسین بشیری 5
متین تورجی زاده 5
امیرمحمد جهان نجاتی 5
محمدصالح چهاردولی 5
امیرعلی حاجی قاسم 5
محمدمتین خداجو 5
محمدعلی خوشبوئی 5
اشكان رعیت 5
آرش گل خندانیان 5
حمیدرضا مجیدی 5
محمدمهدی قهرمانی 5
متین محمدعلی پوراهری 5
امیرعباس نادری 5
محمدامین بیرانوند 6
محمدحسین جلالی 6
آروین شایافر 6
امیرمهدی غلامی دمقی 6
محمدرضا قمشه ء 6
امیرمحمد محبی نژاد 6
امیرعلی مزرعه فراهانی 6
مهران ابراهیمی 6
پارسا احمدی 7
محمدپرهام اخلاقی 7
علیرضا پورشفیعی اسفندآبادی 7
محمدمبین جمیلی دینه كبودی 7
امیرحسین حجتی 7
بردیا رسولی 7
عرشیا زندیان راد 7
عرفان سمائی 7
علی شرقی 7
پرهام شكری 7
ارشیا فتح آبادی 7
سینا قاسمی ماربینی 7
امیرپارسا مقتصدی 7
یزدان نظری 7
یاسین چهرزاده 7
علی اصغر دماوندی 7
امیرمهدی ابوطالب 8
آرین ایروانی 8
حسین بردبارحقیقی ثابت 8
مسعود ثروتی 8
سامیار راستاد 8
سیدعلی عیسی زاده 8
محمدرضا قربانی 8
ماهان قیومیان 8
رضا محسن پور 8
امید وهاب آهاری 8
محمدعرفان نودهء 8
حسین اشكورحیدری 9
امیرعلی آزادی 9
پرهام بنیادی 9
كیان چراغی 9
علیرضا ربیعی 9
امین فارسی 9
مهدی رهبری 9
ابوالفضل جعفری 10
پویا شریف بیگدلی 10
محمدحسین شهریاری مزرعه شاهی 10
محمدامین علی پور 10
امیررضا فرمان بردار 10
ارشیا محمدعلی 10
طه وفائی 10
آریا حیدری 10
علیرضا صمدزاده طرقی 10
امیررضا رحمانی 11
محمدرضا اولادقره گوز 11
امیرعلی چراغی 11
سیدعرشیا حسینی 11
امیرعلی خانی بجدنی 11
محمدامین سلیمی مقدم 11
ایلیا شاهمیرزائی 11
امیرمحمد محمدی گم یك 11
فهام هادئی 11
مهدی زمانی 11
آرش سیاحی گرگری 12
فرزان علی محمدی 12
امیرحسین محمدطاهری 12
عرفان نبوره اصل 12
ایلیا یاوری بجستانی 12
پرهام زادخشنود 12
امیرطاها قره نژاد 12
علی حبیبی 13
شروین ساقریچیان 13
پرهام فتاحی اردكانی 13
متین فرامرزی 13
پارسا همتی 13
بردیا زمانی 13
محمدجواد بهلولی فتوت 14
محمدیاسین رجبیان 14
علیرضا شجری 14
امیررضا طاهرنژادگتابی 14
امیرعلی طحانیان 14
امیرحسین مرغزاری 14
ارشیا طایفه 15
امیرعلی عالی فكر 15
محمدعلی محمودی 15

 

نفرات برتر آزمون جامع پایه نهم
نام نام خانوادگی رتبه
پارسا بیگی 1
طاها ریاضتی 1
كیارش شكوری صومعه 1
رامان قنبری 1
بنیامین نانكلی خریوانی 1
امیرمحمد زینعلی 2
امیرعلی شهبازی نیك كند 2
سورنا گودرزی 2
امیرمحمد جعفری 3
ارشیا خوش احوال 3
سیدعلی رودهندی 3
محمدطه عبدی 3
آرین قجاوند 3
امیرحسین مالمیر 3
متین میرزائی 3
امیررضا دانشور 4
صالح علیقلی زاده كهریز 4
امید ابراهیمی 5
امیرمحمد باقرپوربقمچ 5
آرمین نصیری كیا 5
محمدحسن یوسفی یوسف آبادی 5
مانی سپیده دم 6
سپهر صادقی 6
پوریا فراهانی 6
محمد كیائی ها 6
سیدامیرمحمد مختارشاهی 6
امیرمهدی نصیری 6
یاشار احمدیون خاتون آباد 7
محمدمهدی اسماعیلی 7
امیرمحمد ترك پور 7
نیما جعفری 7
برسام جنتی 7
محمدعماد خوشنویسان 7
محمدحسام عبداللهی 7
علی عسكری 7
محمدمهدی قیومیان 7
محمدامین محمدی گم یك 7
سامان میری كورعباسلو 7
رادین ادیب 8
بنیامین آزادی 8
امیررضا پزشکیان ارجمند 8
احسان رضوی 8
امید عاشوریان 8
بنیامین فرنژاد 8
محمدرسول فروغی 8
علی فلاحی سریش 8
محمدمتین قیومیان 8
علی هدایتی نیا 8
امیرحسام اخوان پور 9
ارشیا سعیدی 9
فؤاد سوری 9
امیررضا شعبانی 9
فرهاد صفرزاده 9
دانیال كریمی مهر 9
امیرمحمد گمار 9
محمدامین محمودی علی آبادی 9
اشكان مظلومیان 9
محمدسپهر وفادار 9
پارسا منصوری 10
ماهان زارعی 11
سپهر مرادی مقصودبكی 11
بردیا میری 11
یوسف نفیسی 11
امیررضا نقی خانی 11
مهدی حسنی 12
عرفان طالبیان 12
مانی عصمتی 12
امیرمحمد گودرزی 12
سیدمحمدعماد میرشریفی 12
علی اعظم پور 13
محمدطاها درفشی چهارطاق 13
آرمین دهفولی 13
سیدكیارش موسوی 13
امیرمهدی ابراهیمی 14
امیرحسام اسدنژاد 14
بردیا طایفه 14
دانیال مشهدی 14
علی میرزائی 14
علی نوری قانلی 14
مهدی همتی 14
پرهام خاكسار 15
محمدامین ذوالفقاری 15
امیرحسین رخشانی 15
یاسین میرزائی 15
امکانات مدرسه

ویژگی های مدرسه

کلاس های هـــــــوشمند، آزمـــــــایشگاه ، کتـــــــابخانه ، نمـــــازخانه، مدرسین مجــرب، محیطی ســالم و علمی

 

امکانات وب سایت

آخرین اخبـار علمی روز و اطلاعیه، آزمـون های آنلاین، ارائه نمرات کلاسی دانش آمـوزان، نمایش دانش آموزان بـرتر کلاسی به صـورت مـاهانه، نمونـه سـوالات، تماس با مشاور و مدیریت، پرسش و پاسخ اینترنتی

ارتباط با مسئولین دبیرستان

در صورتیکه سوالی از مسئولین دبیرستان دارید که باید به آن پاسخ داده شود . از قسمت پرسش و پاسخ واقع در صفحه اصلی سایت ،منوهای افقی استفاده کنید

آمار بازدید
خلاصه آمار بازدید


تعداد کاربر آنلاین :  577 نفر
تعداد بازدید :  743889 نفر
عنوان خبر : بررسی نقش انگیزش در تعلیم و تربیت دانش آموز
بازدید: 770
درج خبر: 1394/04/08
تعداد نظر: 0

دنیای پر هیجان یادگیری

چرا بعضی دانش آموزان ، مشتاقانه به تکالیف آموزشگاهی روی می آورند و در انجام دادن تکالیف آموزشگاهی از خود سختکوشی نشان می دهند، حال آن که بعضی دیگر، از تکالیف آموزشگاهی اجتناب می کنند و از روی بی علاقگی به انجام دادن آنها مبادرت می ورزند؟ چرا بعضی دانش آموزان از یادگیری در مدرسه و خارج از مدرسه لذت می برند و به پیشرفتشان افتخار می کنند، حال آن که بعضی دیگر، نسبت به یادیگری آموزشگاهی دلواپس و ناشادند؟ اینها پرسش های انگیزشی اند و برای یادگیری آموزشگاهی دانش آموزان اشارات مهم در بر دارند.

انگیزش با یادگیری ارتباط دارد، زیرا یادگیری فرآیندی متعالی است که مستلزم کوشش عمدی و آگاهانه است. حتی اگر دانش آموزانی که از توانایی بالا برخوردارند، هنگام یادگیری توجه کافی نداشته باشند و کوشش از خود نشان ندهند، قادر به یادگیری نخواهند بود. برای این که دانش آموزان بتوانند از برنامه های درس آموزشی حداکثر بهره را ببرند، باید مربیان و پرورشکاران زمینه ای فراهم آورند که در آن دانش آموزان به درگیری در فعالیت های یادگیری برانگیخته شوند.

رابطه میان انگیزش و یادگیری سال ها توجه روان شناسان را به خود جلب کرده است. در این ارتباط می توان گفت برای این که ما چیزی را یاد بگیریم باید:

1- به یادگیری آن راغب باشیم.

2- قدرت و توانایی یادگیری آن را داشته باشیم.

3- فرصت و امکان یادگیری آن به ما داده شود.

4- در آنچه یاد می گیریم راهنمایی لازم شده باشد.

از این 4 عامل ، 3 عامل قدرت ، فرصت و راهنمایی وقتی سودمند خواهند بود که ما یاد گرفتن را بخواهیم ، یعنی محرک یا انگیزه ای ما را به آموختن برانگیزد، زیرا همان طور که می دانیم یادگیری عبارت از تغییر کم و بیش دائمی در رفتار است که در نتیجه فعالیت خود فرد انجام می گیرد.

فرد نیز وقتی فعالیت می کند که عاملی او را به این فعالیت برانگیزد، پس بدون انگیزه و برانگیختگی یادگیری وجود نخواهد داشت بنابر این هرگونه آموزشی باید بر نیازها و انگیزه های اساسی و فرعی در دانش آموزان مبتنی باشد و رغبت های آنها را برای آموختن برانگیزد. وجود انگیزه نه تنها با آغاز یادگیری ضروری است ، بلکه برای ادامه و تقویت آن و حل مسائل و مشکلاتی که پیدا می شود و کاربرد آموخته ها در اوضاع تازه نیز ضرورت دارد و بدین سبب که انگیزه قوی دقت و تمرکز فعالیت ذهنی را زیاد می کند، پیدایش خستگی را به تاخیر می اندازد و پذیرش راهنمایی را در یاد گیرنده بیشتر می کند. به این ترتیب انگیزه یا محرک ، شرط ضروری هرگونه یادگیری است.

درباره تاثیر انگیزش بر یادگیری ، پژوهش های زیادی انجام شده است . در یک مطالعه تازه تر چند محقق آثار عوامل مهم مانند توانایی یادگیرندگان ، آموزش معلمان و انگیزش بر یادگیری را در متجاوز از 25هزار دانش آموز مورد بررسی قرار دادند.

مهم ترین عاملی که مستقیم با میزان یادگیری رابطه مثبت نشان داد، سطح توانایی یادگیرندگان بود. پس از آن ، 2عامل مهم دیگر، یکی آموزش معلم و دیگری انگیزش برای یادگیری بودند. پژوهشگران مذکور (کیت و کول ) در نتیجه گیری از بررسی خود نوشتند به نظر می رسد دانش آموزانی که در یک مدرسه دارای کیفیت و برنامه های سطح بالا به تحصیل اشتغال دارند از انگیزش زیادی برخوردارند.

دانش آموزانی که انگیزش تحصیلی بالایی دارند، فعالیت های تحصیلی بیشتری را می پذیرند، تکالیف درسی بیشتری انجام می دهند و در نتیجه موفقیت بیشتری کسب می کنند.

انگیزش تشویقی

اساسا استفاده از مشوق ها برای تغییر جهت رفتار برانگیخته شده به استفاده از وابستگی های تقویت به طور عاقلانه مربوط می شود، برای مثال ، در کلاس های ابتدایی ، کودک خردسال ممکن است به خاطر فعالیت های اجتماعی تقویت دریافت کند. کار کردن با دیگر کودکان و رابطه برقرار کردن با معلم به شکل مناسب برای یادگیری موثر ضروری است . کودک از راه اشتیاق به کسب تایید دیگران ، پرهیز از عدم تایید آن و برخورداری از یک جایگاه احترام اجتماعی در میان همگان برانگیخته می شود.

انگیزش پیشرفت

یکی دیگر از نیازهایی که پژوهش های زیادی را به خود اختصاص داده نیاز به پیشرفت با انگیزه پیشرفت است . انگیزه پیشرفت را به صورت یک میل یا علاقه به موقعیت کلی یا موقعیت در یک زمینه فعالیت خاص تعریف کرده اند. پژوهش های انجام شده در این زمینه نشان داده اند که افراد از لحاظ این نیاز با هم تفاوت دارند. بعضی افراد دارای انگیزه سطح بالایی هستند و در رقابت با دیگران و در کارهای خود برای کسب موقعیت بسختی می کوشند. بعضی دیگر انگیزه چندانی به پیشرفت موقعیت ندارند و از ترس شکست آماده خطر کردن برای کسب موفقیت نیستند.

پژوهش های انجام شده نشان داده که افراد دارای انگیزه پیشرفت زیاد در انجام کارها و از جمله یادگیری بر افرادی که از این انگیزه بی بهره اند، پیشی می گیرند. بنا به نظریه اتکینسون ، اشخاصی که دارای انگیزه پیشرفت زیاد هستند در تکالیفی که دارای درجه استواری متوسطند و نه خیلی دشوار و نه خیلی آسان توفیق زیادی به دست می آورند، یعنی تکالیفی که این افراد در آن حداکثر جدیت را نشان می دهند تکالیفی هستند که انجام دادن آنها مستلزم قدری تقبل خطر است.

وظایف انگیزشی معلم

ابتدا باید چند نکته ریز درباره یادگیری را همیشه در نظر داشته باشیم : همیشه آنچه را یاد می گیریم خوب نیست . آدمی ، بد را همچون خوب یاد می گیرد. همیشه یادگیری آگاهانه انجام نمی گیرد و گاهی هم بدون این که آگاه باشیم یاد می گیریم . همیشه آنچه را می آموزیم آشکار نیست یا بزودی ظاهر نمی شود، بلکه گاهی ناپیداست یا در بلندمدت ظاهر می شود، مانند آموختن نفرت از یک شی ئ یا یک شخص . در هر صورت پدیده مهم در یادگیری که همیشه ضروری است ، انگیزش یا برانگیختگی است و هر معلم در برانگیختن محصلانش دارای 4وظیفه اساسی است.

1- درگیر کردن محصلان که وظیفه تحریکی است.

2- توصیف و توضیح درست به محصل که آنچه را او می تواند در پایان آموختن انجام دهد (توانایی های تازه ) و این را وظیفه انتظاری گویند.

3- تدارک پاداش هایی برای پیشرفت در راهی که پیشرفت محصل را برمی انگیزد و این وظیفه تشویقی است.

4- کاربرد پاداش ها و تنبیه برای هدایت و کنترل رفتار منحرف و این را وظیفه انضباطی خوانند.

روش های ایجاد انگیزش یادگیری

طرح مطالب درسی به صورت پرسش های جالب : مطالب یا موضوعی را که می خواهیم کودک و نوجوان یاد بگیرد به صورت پرسش یا پرسش هایی روشن و جالب که آنها را به فعالیت ذهنی و پویندگی ترغیب کند، مطرح کنیم.

باید کوشید تا در دانش آموزان احساس نیاز به وجود آید. وقتی دانش آموزی بر اثر شکست در درس تازه نسبت به آن درس نگرش منفی پیدا می کند، باید به او کمک کرد در درس تازه موفقیت کسب کند و در نتیجه به تصویری مثبت تر نسبت به توانایی خود در مورد یادگیری مطلب درسی دست یابد، زیرا یادگیری همراه با موفقیت به ایجاد انگیزه منجر می شود. آنچه را که از دانش آموزان به عنوان هدف آموزشی انتظار داریم در آغاز درس دقیقا برای آنان بگوییم.

هدف هایی را که مطرح می کنیم باید روشن ، معین و مناسب با توانایی دانش آموزان باشد.در شرایط مقتضی ، از تشویق های کلامی استفاده کنیم . استفاده از کلماتی چون خوب ، آفرین ، مرحبا و عالی پس از عملکرد درست دانش آموز، از تدابیر موثر در ایجاد انگیزه است.

باید شرایطی را فراهم کرد که دانش آموز موفقیت خود را احساس کند، زیرا هیچ چیز مانند خود موفقیت به موفقیت کمک نمی کند.تکالیفی را که ارائه می کنیم باید نه بسیار مشکل باشد و نه ساده .باید از ارائه تکالیف یکنواخت پرهیز کرد، به عبارت دیگر باید از خاصیت برانگیختگی مطالب مختلف استفاده کرد.از آزمون ها و نمره ها به عنوان وسیله ای برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان استفاده کنید.تکالیفی را که به دانش آموزان می دهید، همه را بعدا از آنان بخواهید.

تبادل نظر با دانش آموزان درباره مشکلات درس و شرکت دادن آنان در طرح نقشه های کار و فعالیت ، فواید زیادی دارد. قدردانی از کار دانش آموز او را به انجام کوشش و دلبستگی بیشتر وادار خواهد کرد.

می توان با فعال کردن دانش آموز هنگام تدریس و وادار کردن وی به انجام کارهایی درباره درس ، در او انگیزه قوی ایجاد کرد.

استفاده از علایق موجود یادگیرنده : مربیان و والدین می توانند علایق موجود دانش آموز را بشناسند و از آن استفاده کنند. به این صورت که از موضوع ها، دروس و فعالیت هایی که دانش آموز به آنها علاقه دارد در جهت علاقه مند کردن او به فعالیت هایی که کمتر علاقه دارد، استفاده کرد.

یکی دیگر از راه های ایجاد انگیزش ، تحریک حس کنجکاوی دانش آموزان است . اگر معلم بتواند ضمن درس ، مسائل مربوطی را مطرح یا طرح هایی را ارائه کند که نیاز به دانش و بینش داشته باشد آنچنان که دانش آموزان را برای یافتن پاسخ به تلاش و کوشش فکری وادارد.

وقتی درس با تفریح و بازی همراه باشد دانش آموزان به آموختن آن علاقه بیشتری پیدا می کنند. نکته دیگر برای افزایش انگیزش در دانش آموزان عبارت است از فراهم آوردن دروس و فعالیت های جالب.

منبع : جام جم


نظرات شما
هنوز نظری ثبت نشده

 
تصویر امنیتی